Maalauksellinen näkymä huipuille Funchalin vilkas päämarkkinat, mercado dos lavradores, myyvät värikkäitä kaloja, eksoottisia hedelmiä ja paikallisia käsitöitä.Se sijaitsee keltaisessa rakennuksessa, joka on päällystetty atsulejoilla, ja sen suunnitteli 1930-luvulla Edmundo Tavares.Markkinoiden sisäänkäynnin luona on perinteisiin saaren asuihin pukeutuneita kukkakauppiaita, joiden kojuissa myydään kalliiseen hintaan leikkokukkia ja sipuleita, ja hennot orkideakukinnot saattavat houkutella ostamaan matkamuiston saaren puutarhaviljelyn rikkaudesta.
Kalahallissa on kohtauksia, jotka saavat vatsan kääntymään.Jos veitsenterävät hampaat ja suuret tuijottavat silmät ovat kalan terävät.
Jos haluat miellyttävämpiä nähtävyyksiä ja frangansseja, suuntaa ylempään kerrokseen, jossa on runsaasti kauden hedelmiä ja vihanneksia.
Sitten käymme Camara de lobos kalastajakylässä - pieni kalastajakylä. Se on yksi saaren tunnelmallisimmista kalastajakylistä. Kylä on saanut nimensä satamassa usein vierailevien munkkihylkeiden mukaan. Kylän keskusta, jossa on valkoiseksi kalkittuja taloja, kauppoja ja baari, jossa voit maistella paikallista juomaa ponchaa, on edelleen välittömästi sympaattinen. Kivinen ranta on täynnä värikkäitä rantautuneita kalastusveneitä.Winston Church valitsi tämän kylän maalaamaan vuonna 1949.
Jos haluat maistella paikallista viiniä, näet valtavia tynnyreitä modernin viiniluolan Henrique e Henriquen lasirintamalla. Vuodelta 1850 peräisin oleva lodge omistaa saaren suurimmat viinitarhat ja tuottaa joitakin parhaista madeiraviineistä.
Monte Toboggan liukuvat pajukorissa, joka on asennettu puisille juoksupyörille, sen on mahdollista kattaa 2 km (1 maili) laskeutuminen Montesta Funchaliin 10 minuutissa.Matka tehdään tuhansittain joka vuosi, joka on kiehtonut kokemus matkustaa nopeudella alas julkista valtatietä puisella kelkalla. Ernest Hemingway kuvaili sitä kerran “riemastuttavaksi”.Pehmustettu istuin pehmentää kelkkailua ja matkustajat ovat kelkkailijoiden turvallisissa käsissä, jotka työntävät ja ohjaavat kelkkaa takaa käyttäen kumipohjaisia saappaita jarruina. Madeiran kelkkailu keksittiin kuljetusmuodoksi vuonna 1850.