Historiallinen O’Connell Bridge on Dublinin keskustan vilkkain silta ja yksi Liffeyjoen tärkeimmistä maamerkeistä. Dublinilaisille sitä ei tarvitse suuremmin esitellä, sillä silta on seissyt paikallaan kaupungin ytimessä jo vuodesta 1794. Turisteille silta on paitsi loistava valokuvauskohde, myös oiva apu kaupungin keskustan hahmottamiseen.
Moneen arkisempaan siltaan verrattuna O’Connell Bridge on koko lailla tyylikäs. Etenkin korkeat mustat valotolpat, ulkosivujen suuret pylväät ja kolme majesteettista holvia tuovat mieleen ajat, jolloin sillalla ei autoja näkynyt. Sillan yläosassa kannattaa huomioida myös jykevät, hiekkakivestä valmistetut reunakaiteet. Iltaisin ja öisin sillan holvit on valaistu vihreillä valoilla, mikä saa alla virtaavan veden hohtamaan kauniisti. Reunakaiteet puolestaan loistavat kirkkaan valkoisina.
Silta koki melkoisen muodonmuutoksen 1800-luvun lopulla, jolloin sitä levennettiin lähes kolme kertaa alkuperäistä leveämmäksi. Muutoksen myötä sen mitat muuttuivat koko lailla oudoiksi, sillä pituus pysyi 45 metrissä mutta leveys kasvoi peräti 50:een. Muutoksella varmistettiin että kaikki kulkupelit saatiin mahtumaan sillalle ilman ongelmia, joten siinä mielessä leveys on vähintäänkin perusteltua. Ja miksipä silta ei saisi olla leveä?
Sillan muista yksityiskohdista kannattaa huomata ainakin paikallisten huumoriveikkojen siihen kiinnittämä Father Pat Noise -muistokyltti. Se on omistettu sillalla oudoissa olosuhteissa kuolleelle henkilölle, jonka kukaan ei tosin tiedä edes eläneen.
Sillan pohjoispäässä seisoo korkea O’Connellin muistomerkki. Se on O’Connell Bridgen ja siltä alkavan O’Connell Streetin tapaan omistettu Irlannin kansallissankareihin lukeutuvalle Daniel O’Connellille.
Sillan ympäristössä on runsaasti myös muita nähtävyyksiä. Vain pienen matkan päässä O’Connell Streetillä eteen tulee esimerkiksi maailman korkeimpiin patsaisiin lukeutuva Spire of Dublin -pylväs. Sitä ei voi haukkua ainakaan vaatimattomaksi – pylväs kohoaa peräti 120 metriin. Toinen O’Connell Streetin nähtävyys on sosialistijohtaja Jim Larkinin patsas. Larkin oli yksi Irlannin työväenpuolueen perustajista, joka johti Irlannin työläisiä 1900-luvun alkupuoliskolla.
Myös O’Connell Bridgen historia on melkoisen vaiherikas. Sillan valmistuessa Irlanti oli vielä Brittien hallinnoima, minkä vuoksi se nimettiin Brittien lordiluutnantin mukaan Carlisle Bridgeksi. Sillan suunnitteli alun perin James Gandon 1880-luvulla tehdyistä muutoksista vastasi puolestaan Bindon Stoney. Kun silta avattiin nykyisessä muodossaan vuonna 1882, Irlannin poliittinen tilanne oli muuttunut, minkä myötä vanhasta lordiluutnantista muistuttava nimi vaihdettiin huomattavasti suositumpaan O’Connell Bridgeen.
Sillalle voi suunnata jalan, polkupyörällä tai autolla. Liikennettä sillä riittää joka päivä vuorokauden ympäri.
Silta sijaitsee Ha’penny Bridgen ja Rosie Hackett Bridgen välissä. Sillan eteläpäästä alkaa Dublinin ehdottomiin pääväyliin lukeutuva O’Connell Street, joka on myös yksi kaupungin suosituimmista tapaamispaikoista. Suuri osa Dublinin paikallisbusseista liikennöi joko sillan yli tai vähintään sen lähialueelle.