COVID-19-matkustusopas
Resurssit fiksuun ja turvalliseen matkustamiseen
Valmiina matkaan? Tarkista matkakohdettasi koskevat COVID-19-matkustustiedotteet.

Miten lentoyhtiöiden hyvityskupongit toimivat
Jos sinun täytyi peruuttaa matka vuonna 2020, olet saattanut saada lentoyhtiöltäsi hyvityskupongin.
Lennon uudelleenvaraaminen hyvityskupongilla toimii hieman eri tavoin normaaliin varausprosessiin verrattuna. Hyvityskupongin käyttötapa riippuu lentoyhtiöstä, jolta teit alkuperäisen varauksen ja kyseisen yhtiön hyvityskuponkikäytännöistä. Ennen lennon uudelleenvaraamista suosittelemme sinua tarkistamaan lentoyhtiösi sivustolta sen käytännöt.
Seuraavassa on joitain usein kysyttyjä kysymyksiä, joita olemme saaneet lennon uudelleenvaraamisesta lentoyhtiön hyvityskupongilla.
Mistä löydän hyvityskuponkini tiedot?
Jos lentoyhtiö antaa sinun varata lennon uudelleen hyvityskuponkia käyttämällä, löydät sen tiedot Kupongit ja hyvityskupongit -sivulta. Kirjaudu vain sisään ja löydät kaikki tarvitsemasi tiedot.
Jotkin lentoyhtiöt vaativat, että varaat lennon uudelleen heiltä suoraan, vaikka olisit ostanut alkuperäisen lippusi meidän kauttamme. Jos tiedät, että sinulla on hyvityskuponki, mutta et löydä sitä kuponkisivulta, tämä saattaa johtua siitä, että olet ottanut suoraan yhteyttä lentoyhtiöön. Jos et löydä hyvityskuponkisi tietoja mainitulta sivulta, katso lisätietoja Matkat-osiosta löytyvästä peruutetusta matkasuunnitelmastasi.
Haluan käyttää hyvityskuponkini, mutta en pysty kirjautumaan tililleni. Mitä teen?
Jos et pysty kirjautumaan tilillesi, olet saattanut tehdä varauksesi vieraskäyttäjänä. Jos teit varauksen vieraskäyttäjänä, pääset käsiksi hyvityskuponkitietoihin luomalla tilin käyttämällä samaa sähköpostiosoitetta, jota käytit alkuperäisen lipun ostamiseen.
Tarvitsenko kuponkikoodin lentoni uudelleenvaraamiseksi?
Et tarvitse kuponkikoodia tai mitään muuta asiakirjaa hyvityskupongin lunastamiseksi. Jos sinulla ei kuitenkaan ole tiliä, sinun on todennäköisesti luotava sellainen käyttämällä samaa sähköpostiosoitetta, jota käytit alkuperäisen lipun ostoon.
Mitä tarkoitetaan matkan varaamisen, matkan aloittamisen ja matka päättymisen viimeisellä päivällä?
Viimeinen varauspäivä, viimeinen matkan aloituspäivä ja matkan päättymispäivä ovat voimassaoloajan umpeutumisen kaltaisia päiviä. Hyvityskuponkiasi koskevat päivämäärärajoitukset riippuvat lentoyhtiöstäsi. Näet hyvityskuponkiasi koskevat päivämäärärajoitukset kuponkisivulta.
Löydän halvempia lentoja verkosta. Miksi minun on käytettävä hyvityskuponkini kalliimman lennon ostamiseksi?
Lentoyhtiö päättää hyvityskuponkiasi koskevista rajoituksista. Näiden rajoitusten takia hyvityskuponkiasi ei välttämättä voida käyttää verkosta löytämiisi halvimpiin lentoihin.
Rajoitukset vaihtelevat lentoyhtiöittäin, ja ne voivat myös vaihdella reitin ja hintaluokan (esim. Basic Economy) mukaan saman lentoyhtiön sisällä. Jos olet saanut hyvityskuponkeja useammalta kuin yhdeltä lentoyhtiöltä, jokaista hyvityskuponkia saattavat koskea eri säännöt. Suosittelemme, että tarkistat lisätiedot jokaisen lentoyhtiön sivustolta.
Tässä muutamia esimerkkejä rajoituksista, jotka saattavat koskea saatavillasi olevia lentovaihtoehtoja:
- Sallitut lentoyhtiöt
- Matkan lähtöpaikka
- Matkan määränpää
- Sallitut hintaluokat
- Sallitut matkustusluokat
Jos voin varata halvemman lennon, miksen saa pitää erotusta toista lentoa varten?
Hyvityskuponkisi käyttötapa riippuu lentoyhtiöstä. Esimerkiksi yksi lentoyhtiö voi kohdella hyvityskuponkiasi käteisen tavoin, kun taas jokin toinen lentoyhtiö voi sallia vain yhden lipun vaihtamisen toiseen alkuperäisestä ostohinnasta huolimatta. Seuraavat ovat tyypillisimpiä lentoyhtiöiden hyvityskuponkityyppejä.
- Käteisarvo: Jotkin lentoyhtiöt kohtelevat hyvityskupongin arvoa käteisen tavoin. Jos uusi lentosi on halvempi, sinulla saattaa olla mahdollisuus pitää erotus (eli jäännösarvo) ja käyttää se toisen lennon ostoon. Jos uusi lentosi on kalliimpi, sinua saatetaan pyytää maksamaan hinnanerotus.
- Lipun vaihto lipuksi: Jotkin lentoyhtiöt sallivat sinun vain vaihtaa yhden lipun toiseen hinnasta riippumatta. Jos tässä tapauksessa uusi lentosi on halvempi, saatat menettää mahdollisen jäännösarvon. Jos uusi lentosi on kalliimpi, sinua saatetaan kuitenkin pyytää maksamaan hinnanerotus.
- Täsmälleen sama matka: Joissain tapauksissa lippusi saattaa olla kelvollinen vain samalle matkalle. Tällä tarkoitetaan samaa lähtöpaikkaa, samaa määränpäätä ja joissain tapauksissa myös samoja välilaskukenttiä.
Voinko käyttää hinnanerotuksen istuinpaikkani muuttamiseksi, kirjatun matkatavaran lisäämiseksi tai jonkin muun tuotteen ostamiseksi lennolleni?
Yleensä et voi käyttää mahdollista jäännösarvoa matkatavaramaksuihin, istuinpaikkamuutoksiin, lennolla tarjottaviin palveluihin tai esimerkiksi matkavakuutukseen.
Onko minun maksettava muutosmaksu?
Useimmat lentoyhtiöt poistavat mahdolliset muutosmaksut lentojen peruutuksista tai muutoksista COVID-19:n takia. Näet lisätietoja artikkelista Varauksen muuttaminen tai peruuttaminen.
Kuinka lunastan hyvityskuponkini?
Lunasta hyvityskuponki napsauttamalla ensin Käytä hyvityskuponki -linkkiäKupongit ja hyvityskupongit -sivulla. Tämän linkin kautta löydät lennot, jotka vastaavat kaikkiin lentoyhtiön käytäntöjen vaatimuksiin hyvityskupongin lunastamiseksi.
Mistä saan lisätietoja?
- Lennon varaaminen lentoyhtiön hyvityskupongilla (ohjeartikkeli)
- Tietoa lentoyhtiön hyvityskupongin lunastamisesta ("Out Travel the System"-podcast, vain englanniksi)
- Lentoyhtiön hyvityskupongin käyttö ExpediallaAvautuu uuteen ikkunaan (blogiartikkeli, vain englanniksi)
Lentoyhtiöiden hyvityskuponkikäytännöt
- Aer Lingus: Covid-19 Information
- Aeromexico: ennaltaehkäisevät COVID-19-toimenpiteet
- Air Canada: CleanCare+
- Air Dolomiti: lentäminen COVID-19-aikana
- Air France: Our Air France Protect commitment: the promise of a smooth trip
- Air Transat: koronavirukseen (COVID-19) liittyvää tietoa
- Alaska: Travel Advisories
- Alitalia: matkasuunnitelmien muuttaminen
- American Airlines: matkustuspäivitykset ja -tiedot
- Austrian: matkustaminen korona-aikaan
- Avianca: COVID-19-toimenpiteet matkustajien suojelemiseksi
- British Airways: viimeisimmät tiedot | COVID-19
- Brussels: matkailu ja COVID-19
- Cathay Dragon: Coronavirus (COVID-19) Information Centre
- Cathay Pacific: Coronavirus (COVID-19) Information Centre
- Copa: Koronaviruspäivitykset
- Delta: Travel Update Center: Safety & Flexibility
- Emirates: Lippuvaihtoehtosi | COVID-19-tietokeskus | Tuki
- Hawaiian: COVID-19 Travel Information
- Iberia: COVID-19-toimenpiteet
- JetBlue: Travel Alerts
- KLM: ajantasaiset lentotiedot
- Korean Air: COVID-19 Update Center
- Lufthansa: Travelling and corona
- Qatar: COVID-19 (koronavirus) -päivitys
- Silkair: Singapore Airlinesin COVID-19-tiedot
- Singapore Airlines: Singapore Airlinesin COVID-19-tiedot
- Swiss: usein kysyttyjä kysymyksiä uudelleenvaraamisesta ja hyvityksistä
- TAP Air Portugal: COVID-19: varausten muutosehdot
- Turkish Airlines: COVID-19-matkustuspäivitykset
- United: tärkeitä matkailmoituksia
- WestJet: COVID 19 (koronavirus)