COVID-19-matkustusopas

Resursseja, joiden avulla voit matkustaa älykkäästi ja turvallisesti

Oletko valmis matkustamaan? Tarkista matkakohteesi COVID-19-matkustustiedotteet. (Saatavana vain englanniksi.)

Mitä voit odottaa lennollasi

Lentoyhtiöt ovat parantaneet rutiininomaisia puhdistusmenettelyjään ja ottaneet käyttöön uusia prosesseja asiakkaidensa ja oman henkilökuntansa suojaamiseksi. Uusien turvatoimenpiteiden määrän vuoksi suosittelemme, että saavut lentokentälle normaalia aikaisemmin.

Vinkki: Lentoja vertaillessasi voit nähdä lentoyhtiöiden lisäpuhdistus- ja turvallisuuskäytännöt avaamalla lennon tiedot.

Lentoyhtiöt antavat meille tietoja seuraavia käytäntöjä koskien:

  • Negatiivinen COVID-19-testitulos
  • Ruumiinlämmön mittaukset
  • Kasvomaskien käytön pakollisuus
  • Puhdistus desinfiointiaineella
  • Puhdistus lentojen välissä
  • Keskipaikka ei käytössä
  • Vähemmän matkustajia

COVID-19-testit

Jotkin lentoyhtiöt vaativat todistusta negatiivisesta COVID-19-testituloksesta ennen koneeseennousua. Testin hankkimisessa kannattaa ottaa huomioon muutamia tärkeitä seikkoja. Esimerkiksi:

  • Testituloksen saamiseen voi mennä muutama päivä, joten tee tarvittavat etukäteissuunnitelmat.
  • Testiä voidaan vaatia vain tiettyihin kohteisiin lennettäessä.
  • Sinulta voidaan vaatia useita testejä tietyn ajanjakson sisällä.
  • Sinua voidaan pyytää tekemään tietynlainen testi, kuten PCR- eli polymeraasiketjureaktiotesti.
  • Sinulta voidaan vaatia negatiivista testitulosta tietyn ajanjakson sisällä ennen lennon lähtöä.
  • Sinua voidaan pyytää maksamaan omasta testistäsi koituvat kulut.

Pyydä tarvittaessa lisätietoja lentoyhtiöltä.

Ruumiinlämmön mittaukset, terveysilmoitukset ja lisätarkastukset

Ruumiinlämpösi saatetaan tarkistaa tai sinua voidaan pyytää antamaan vahvistetut terveystiedot ennen kuin sinut päästetään lennolle. Lentoyhtiö voi vaatia näitä toimenpiteitä kaikilla lennoillaan. Joissain tapauksissa nämä toimenpiteet suoritetaan vain tiettyyn kohteeseen suuntautuvilla lennoilla, koska kohdevaltion määräykset edellyttävät niitä.

Henkilösuojaimet

Useimmat lentoyhtiöt vaativat matkustajia käyttämään henkilökohtaisia suojavarusteita, kuten kasvomaskia, aina muuten kuin syödessä. Toiset taas neuvovat matkustajia noudattamaan heille sopivia varotoimenpiteitä. Suosittelemme pitämään kasvomaskia aina mukana sen varalta, että se on tarpeen.

Uudet puhdistusmenetelmät

Monet lentoyhtiöt ovat parantaneet puhdistusprotokolliaan aina huolellisemmista syväpuhdistuksista koneiden desinfiointiin lentojen välillä. Joissain tapauksissa lentoyhtiöt poistavat lentokoneita reiteiltä lentojen välillä, mikä voi johtaa aikataulumuutoksiin.

Henkilökohtaisten tilojen puhdistaminen

Monet lentoyhtiöt tarjoavat puhdistuspyyhkeitä, joilla voit pyyhkiä istuimen, tarjotinpöydän, käsinojat, valot ja viihdeohjaimet istuuduttuasi paikallesi. Suosittelemme, että otat mukaasi myös omat henkilökohtaiset puhdistuspyyhkeet, jos se vain on mahdollista.

Lennonaikainen ilmansuodatus

Useimpien matkustajalentokoneiden ilmansuodatinjärjestelmissä on HEPA-suodattimet. Nämä suodattimet poistavat melkein kaikki ilmassa olevat hiukkaset ja parantavat ilmanlaatua.

Vähennetyt ateriapalvelut ja viihdetarjonta

Kaikki lentoyhtiöt eivät enää välttämättä tarjoa samoja ruoka- ja viihdevaihtoehtoja, joihin olet tottunut. Ruoka saatetaan esimerkiksi tarjoilla kertakäyttöisissä pakkauksissa tarjottimien sijaan. Monet ovat lisäksi poistaneet henkilökohtaiset viihdenäytöt käytöstä bakteerien leviämisen estämiseksi.

Vaiheistettu koneeseennousu ja koneesta poistuminen

Varaa koneeseennousuun ja siitä poistumiseen normaalia enemmän aikaa, koska lentoyhtiöt saattavat porrastaa lentokoneisiin nousevien ja niistä poistuvien matkustajien määrää ruuhkautumisen välttämiseksi.

Kontaktiton lähtöselvitys

Useimmat lentoyhtiöt tarjoavat mahdollisuuden lähtöselvityksen tekemiseen etukäteen. Jotkut lentoyhtiöt vaativat, että teet lähtöselvityksen verkossa ja käytät sovelluksen tarkastuskorttia tai tulostat tarkastuskortin ennen lentokentälle saapumista.

Turvaetäisyys muihin ihmisiin lennon aikana

Monet lentoyhtiöt jättävät keskimmäiset istuimet tyhjiksi ja vähentävät matkustajien määrää lennoilla ylläpitääkseen turvallista etäisyyttä koneessa.

Oliko näistä tiedoista hyötyä?
Anna palautettaAvautuu uuteen ikkunaan