Széchenyin ketjusilta on vanhin silta, joka yhdistää Budapestin kaksi osaa toisiinsa. Tämä vuonna 1849 valmistunut silta oli todellinen insinöörityön riemuvoitto, ja sillä oli suuri merkitys kaupungin kehitykselle. Ihastele tätä tyylikkään klassisesti suunniteltua valurautaista siltaa, joka on yksi Budapestin tunnetuimmista maamerkeistä.
Katsele suuria rautaköysiä, jotka yhdistävät sillan päätypilarit toisiinsa. Myös sillan sisäänkäyntejä vartioivat leijonapatsaat ovat komea näky. Napsi kuvia sillasta ja sen kahdesta komeasta kaaripilarista. Rakastuneet parit kiinnittävät nimikirjaimillaan varustettuja lukkoja sillan kaiteisiin romanttisena eleenä.
Hauska tapa päästä sillan juurelle Budan kukkuloilta on kulkea sinne johtavaa tunnelia pitkin. Tunneli on suurin piirtein saman kokoinen kuin itse siltakin, joka on 375 metriä pitkä ja 15 metriä leveä.
Silta on erityisen kaunis näky iltaisin, kun sen valaistut tornit hohtavat öisessä pimeydessä. Seiso sillan keskellä ja ihaile Budapestin siluettia, jota Budan kukkulat, Greshamin palatsi ja muut nähtävyydet koristavat.
Huomaa sillan molemmin puolin komeileva kaiverrus, joka paljastaa sillan arkkitehtuurisen päävalvojan, Adam Clarkin, nimen. Sillan itäisellä rannalla Pestissä sijaitseva muistokyltti muistaa sillan toista arkkitehtiä.
Sillan rakentaminen kesti yhdeksän vuotta, vuodesta 1840 vuoteen 1849. Se on nimetty yhden projektin tärkeimmän kannattajan, István Széchenyin, mukaan. Englantilainen insinööri William Tierney Clark suunnitteli sillan suuremmaksi versioksi Lontooseen rakentamastaan Marlow Bridgen sillasta. Vetäytyvät saksalaissotilaat räjäyttivät sillan toisen maailmansodan loppupuolella. Se kunnostettiin vuonna 1949.
Széchenyin ketjusilta yhdistää Budan ja Pestin Budapestiksi aivan kaupungin keskustassa. Silta sijaitsee Elisabetin sillan pohjoispuolella Tonavalla. Pääset paikan päälle metrolla jäämällä pois Vörösmarty térin asemalla joen itäpuolella. Voit myös matkustaa sillalle bussilla tai veneellä jollekin sillan läheisyydessä sijaitsevalle pysäkille.